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Art as an investment alternative: the case of Argentina

Urbi Garay (Instituto de Estudios Superiores de Administracion, Caracas, Venezuela)
Gwendoline Vielma (Instituto de Estudios Superiores de Administracion, Caracas, Venezuela)
Edward Villalobos (Instituto de Estudios Superiores de Administracion, Caracas, Venezuela)

Academia Revista Latinoamericana de Administración

ISSN: 1012-8255

Article publication date: 7 August 2017

Abstract

Purpose

The purpose of this paper is to present the formulation of the first exhaustive price index for Argentinian (and other Latin American countries) visual artists using 5,069 works sold in auctions by 71 Argentinian artists during the years 1980-2014.

Design/methodology/approach

The authors estimated a regression of hedonic prices using the ordinary least squares method. When the regression was run and the results were analysed, the authors then estimated the annual price index of Argentinian artists’ work to then compare them with different financial and economic variables.

Findings

The average annual nominal arithmetic rate of return in dollars for Argentinian art during this period was 6.81 per cent, with a 29.11 per cent standard deviation. Argentinian art shows a low correlation with Argentinian and US companies’ shares and a slightly negative correlation with US bonds. This is the reason for artworks to be included in investors’ portfolios despite the relatively high volatility.

Research limitations/implications

Valuating works of art in Argentina can be explained by a series of their attributes. The benefits of art as an investment should be contrasted with factors including illiquidity and high transaction costs that are inherent when investing in works of art.

Practical implications

Argentinian artists’ works have higher prices when, ceteris paribus, they are dated; they are auctioned in either Christie’s, Sotheby’s, Galería Arroyo, Roldan & Cia, Meeting Art, or Naon & Cia; they are oil or acrylic paintings; they are larger in size – although the price increase is decreasing when the size of the painting increases; and when the artist dies before their work is auctioned.

Originality/value

This work presents the first rigorous price index of Argentinian artists’ works. Additionally, and as far as the authors have been able to observe, the time-period in this article is the longest that has been used in studies on art as an investment in emerging markets.

Propósito

Este trabajo presenta la elaboración del primer índice exhaustivo de precios de artistas plásticos de Argentina (y de cualquier otro país de Latino América) a partir de 5.069 ventas de obras de 71 artistas argentinos realizadas en subastas durante el período 1980-2014.

Diseño/metodología/enfoque

Se estimó una regresión de precios hedónica por el Método de Mínimos Cuadrados Ordinarios. Una vez corrida la regresión y analizados sus resultados, se procedió a estimar el índice anual de precios de obras de artistas argentinos, para posteriormente relacionarlos con diversas variables financieras y económicas.

Hallazgos

El rendimiento promedio aritmético nominal anual en dólares del arte argentino durante ese período fue de 6,81% con una desviación estándar de 29,11%. El arte argentino exhibe una baja correlación con las acciones de empresas argentinas y de EEUU y ligeramente negativa con bonos de EEUU, lo cual le confiere atributos para ser incluido en las carteras de los inversionistas, a pesar de la elevada volatilidad.

Limitaciones e implicaciones de la investigación

Se consigue que la valoración de arte en Argentina puede ser explicada por una serie de atributos de las obras de arte. Los beneficios del arte como inversión deben ser evaluados con la iliquidez y los elevados costos de transacción, entre otros costos, inherentes a la inversión en obras de arte.

Implicaciones prácticas

Las obras de artistas argentinos tienen precios más altos cuando, ceteris paribus: están fechadas, se subastan en Christie's, en Sotheby's o en Galería Arroyo, son ejecutadas en óleo o en acrílico, tienen un mayor área, aunque el aumento de precio es decreciente al aumentar el área, y cuando el artista ya había fallecido al momento de celebrase la subasta.

Originalidad/valor

Este trabajo propone el primer índice riguroso de precios de obras de artistas de Argentina. Además, y hasta donde hemos podido comprobar, el período utilizado en este trabajo es el más largo que se haya empleado en estudios del arte como inversión en mercados emergentes.

Keywords

Citation

Garay, U., Vielma, G. and Villalobos, E. (2017), "Art as an investment alternative: the case of Argentina", Academia Revista Latinoamericana de Administración, Vol. 30 No. 3, pp. 362-382. https://doi.org/10.1108/ARLA-08-2016-0226

Publisher

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Emerald Publishing Limited

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