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The determinants of art prices: an analysis of Joan Miró

Jennifer Cinefra (IESA Business School, Caracas, Venezuela)
Urbi Garay (IESA Business School, Caracas, Venezuela) (Universidad de la Sabana, Chia, Colombia)
Claudia Mibelli (IESA Business School, Caracas, Venezuela)
Eduardo Pérez (IESA Business School, Caracas, Venezuela)

Academia Revista Latinoamericana de Administración

ISSN: 1012-8255

Article publication date: 17 September 2019

Issue publication date: 24 September 2019

Abstract

Purpose

Relatively little is known about the determinants of the prices of paintings. The purpose of this paper is to analyse the price determinants of the art of Joan Miró, one of the great masters of Modern Art.

Design/methodology/approach

The authors analysed 255 artworks by Miró sold at Sotheby’s and Christie’s between 2003 and 2017, and performed a hedonic price regression to measure the impact of a series of variables on the prices of this artist’s works.

Findings

Miró’s works command higher prices, ceteris paribus, when they were painted on canvas, were sold at Sotheby’s and in New York City or London, were traded during the evening session and depending on the period in which they had been painted, the size of their surface area, the number of words used to describe the respective lot and whether they had appeared in an art book. The prices of Miró’s paintings increased substantially between 2003 and 2008 and then declined, coinciding with the global financial crisis of 2009.

Research limitations/implications

The results were obtained from prices established in art auctions, which represent only one portion of the market.

Originality/value

This is the first exhaustive study carried out on the determinants of the prices of Joan Miró’s works. The artist represents an ideal case due to the large number of his works that have been sold at auctions. As yet, only studies of Pablo Picasso and Andy Warhol have been conducted. Joan Miró has well-defined artistic periods, which also allows us to determine the impact on the price of the works of the period in which it was created. This paper also offers a methodological contribution to parties involved in the art sector (artists, galleries, collectors, investors, museums, etc.).

Objetivo

Se conoce relativamente poco acerca de los determinantes de los precios de las obras de arte de artistas específicos. Este estudio analiza los determinantes de los precios de las pinturas de Joan Miró, uno de los grandes maestros del arte moderno.

Diseño/Metodología/Enfoque

Se analizaron 255 pinturas de Miró que fueron vendidas en Sotheby’s y Christie’s entre 2003 y 2017, y se estimó una regresión hedónica de precios con el objetivo de medir el impacto de una serie de variables en los precios de las obras de este artista.

Hallazgos

Las obras de Miró obtuvieron precios más altos, ceteris paribus, cuando estaban puintadas sobre lienzo, se vendieron en Sotheby’s y en la ciudad de Nueva York o Londres, se subastaron durante la sesión de la noche, y dependiendo del período en que se pintaron, el tamaño de su área, la cantidad de palabras utilizadas para describir el lote respectivo y si habían aparecido en un libro de arte. Los precios de las pinturas de Miró aumentaron sustancialmente entre 2003 y 2008 y luego disminuyeron, coincidiendo con la crisis financiera mundial de 2009.

Limitaciones de la investigación/implicaciones

Los resultados se obtuvieron a partir de los precios establecidos en las subastas de arte, los cuales representan solo una porción del mercado.

Originalidad/valor

Este es el primer estudio exhaustivo realizado sobre los determinantes de los precios de las obras de Joan Miró. El artista representa un caso ideal debido a la gran cantidad de sus obras que se han vendido en subastas. Hasta el momento, solo se han realizado estudios de Pablo Picasso y Andy Warhol. Joan Miró tiene períodos artísticos bien definidos, lo que también permitió determinar el impacto que en el precio de las obras podía tener el período en que éstas se crearon. Este trabajo también ofrece una contribución metodológica a las partes involucradas en el sector del arte (artistas, galerías, coleccionistas, inversores, museos, etc.).

Keywords

Citation

Cinefra, J., Garay, U., Mibelli, C. and Pérez, E. (2019), "The determinants of art prices: an analysis of Joan Miró", Academia Revista Latinoamericana de Administración, Vol. 32 No. 3, pp. 373-391. https://doi.org/10.1108/ARLA-06-2018-0121

Publisher

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Emerald Publishing Limited

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